Eu-valet

Ibland är det ganska skönt att inte behöva bry sej. När jag var på visit i Silver city var det torgmöte med sossarna, jag satt i ett hörn och rökte en cigg och lill Soffan (syster) satt bredvid, då stegar Pia Nilsson (riksdagsledamot) fram. Jag tror hon ska köra bort mej för jag sitter på trappan till tingshuset.
Men icket, hon frågar om Eu-valet. Om vi vet att det snart är eu-val och om vi ska rösta bla bla bla.
-Jag svarar lättat att jag inte kan rösta då jag för tillfället bor utomlands.
Och vi kommer in på diskussionen med lågt deltagande i Eu-valet, och jag säger myndigt att jag tycker det är förjävligt.
"Man ska inte komma och klaga när man inte har röstat", ärligt talat så tycker jag så speciellt när det är på nationell nivå. Med största sannolikhet hade jag säkert planerat att rösta i Eu-valet, men sen varit för bakfull och glömt bort det.
På något vis är det för mycket att sätta sej in i, och känns lite som att makten är för långt ifrån en för att man ska få känslan av att man kan påverka. Så lite lättad kännde jag mej över att inte behöva sätta mej in i hela processen.

Men det roligaste var i slutet av samtalet kollar hon på  Soffan, och jag ser hur lillan vill sjunka genom marken fär hon är helt lost. Pia Nilsson vill veta om lillan ska rösta.
Och snäll medmänniska som man är räddar man systers anseende och svarar att här blir det inget röstande av på några år. Soffan är nämligen 14 år.

Pia Nilsson ursäktar sig lite röd i ansiktet att det inte är så lätt att se ålder på folk nuförtiden. Hon tyckte vi såg ut att vara samma ålder, runt 18 år.

Gjorde oss båda glada, jag för att jag ser ut att vara 18 och Soffan för att hon såklart vill se äldre ut.


P.S Min kära tyska vänn Sara upplyste mej häromdagen att man kan rösta genom ombud eller nåt liknande när man är utomlands, tror jag. Hennes engelska är inte den bästa. D.S

Xo Xo Debbie Doll

Skriv om du måste men se för fan till att stava rätt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0